MATEMATIKA
MARTIN GARDNER
Piet Hein szuperellipszise
There is Van egy one art, mûvész, no more, nem több,
no less: s kevesb: to do útja all things nem tûr with art- mûvélessness. szetet.
Piet Hein
A civilizált embert házon belül és kívül,
mindenfelől körülveszi a tárgyak megformálásának két ősi módja, a derékszögû és
a kerek formák közt meghúzódó, ritkán felismert ellentét. Kör alakú kerekeken
guruló autók közlekednek, melyeket kör alakú kormánykerekeket markoló kezek
irányítanak, olyan utcákon, melyek egy téglalapháló egyeneseihez hasonlóan
keresztezik egymást. Épületeink és lakóházaink többnyire derékszögekből épülnek
fel, ezt teszi változatosabbá időnként egy-egy kerek kupola vagy ablak. Téglalap
vagy kör alakú asztalnál, téglalap alakú szalvétával ölünkben, kerek tányérokról
eszünk, és olyan poharakból iszunk, melyek keresztmetszete kör. Henger alakú
cigarettákra gyújtunk rá olyan gyufákkal, melyeket tégla alakú dobozból szedünk
ki, és a téglalap alakú számlát téglalap alakú bankjegyekkel és kerek érmékkel
fizetjük ki.
Még játékaink is a derékszögût és a kereket
ötvözik. A legtöbb szabadtéri sportot gömbölyû labdával játsszák, téglalap alakú
pályán. A teremjátékok - a biliárdtól a dámajátékig - is hasonló kombinációi a
kereknek és derékszögûnek. Téglalap alakú kártyalapokat tartunk a kezünkben
kerek, legyezőszerû elrendezésben. Ennek a téglalap alakú könyvoldalnak minden
egyes betûje derékszögû darabokból és kerek ívekből áll össze. Akárhová nézünk,
négyzetek és körök tömegét látjuk, vagy megnyújtott, affin képüket: téglalapokat
és ellipsziseket (bizonyos értelemben az ellipszis általánosabb, mint a kör,
mert minden kör ellipszis alakúnak látszik, ha nem pont felülről nézzük). Az
op-art festményeken és textilmintákon éppoly hevesen esnek egymásnak a
négyzetek, körök, téglalapok és ellipszisek, mint a hétköznapi életben.
Piet Heindán író és feltaláló izgalmas
kérdést tett fel magának: melyik az a legegyszerûbb és legkellemesebb zárt
görbe, amely jól egyesíti e két ellentétes irányzatot? Az eredetileg
természettudós Piet Hein (mindig teljes nevén említik) egész Skandináviában és
az angol nyelvterületeken is közismert rendkívül népszerû, elegáns, aforisztikus
verseket tartalmazó köteteiről (melyeket a kritikusok Martialis epigrammáihoz
hasonlítottak), és természet-, ill. társadalomtudományi írásairól. Anépszerûsítő
matematikában leginkább a Hex játék, a Soma kocka és más figyelemreméltó játék
és rejtvény feltalálójaként ismerik. Barátja volt Norbert Wienernek, aki
utolsó könyvét, a „God and Golem, Inc."-et neki ajánlotta.
A kérdést egy bonyolult várostervezési probléma
kapcsán tette fel magának Piet Hein, amely először 1959-ben Svédországban merült
fel. Stockholmban már sok évvel korábban elhatározták, hogy lebontanak és
újjáépítenek egy öreg házakkal és szûk utcákkal telezsúfolt körzetet a város
szívében, és ez a hatalmas és költséges program a II. világháború után útjára
indult. Két új széles főútvonal szelte át a városközpontot, észak-déli, ill.
kelet-nyugati irányban. A kereszteződésüknél egy nagy téglalap alakú teret
alakítottak ki (ma Sergel tér). A tér közepén egy ovális medence van
szökőkúttal, melyet egy ovális tó vesz körül sok száz kisebb szökőkúttal. A
napfény a tó átlátszó fenekén át szûrődik be egy föld alatti ovális önkiszolgáló
étterembe, melyet pillérek és üzletek ovális gyûrûje vesz körül. Alatta még két
ovális emelet szolgál az étteremnek, táncteremnek, ruhatáraknak és a konyhának.
A tér pontos alakjának megtervezésekor a svéd
építészek váratlan akadályokba ütköztek. Az ellipszist elvetették, mert a túl
éles kanyarok akadályozták volna a tér körüli folyamatos forgalmat, azonkívül
nem is illeszkedett harmonikusan a téglalap alakú területre. Ezután nyolc
egymáshoz csatlakozó körívvel próbálkoztak a várostervezők, de a körívek nem
illeszkedtek szépen egymáshoz, a nyolc illesztési helyen csúnyán megtört a
görbület. Ráadásul a tervek szerint különböző méretû ovális formákat kellett
egymásba ágyazni, és a nyolc ívből álló alakzatok nem voltak tetszetősen
egymásba ágyazhatóak.
Ezen a ponton fordult a tervezéssel megbízott
építészcsoport Piet Heinhez tanácsért. Ez éppen az a fajta feladat volt, amely
illett az ő egyszerre matematikai és mûvészi képzelőerejéhez, humorérzékéhez,
kreatív gondolkodásához, váratlan ötleteihez. Tudna-e olyan alakzatot találni,
amely kevésbé élesen görbül, mint az ellipszis, kellemesen saját magába
ágyazható, és harmonikusan illeszkedik a téglalap alakú területre Stockholm
szívében?
Ahhoz, hogy Piet Hein újszerû megoldását
megértsük, először is tekintsük az ellipszist - mint ahogy ő is tette - egy
általánosabb görbecsalád speciális esetének, ahol a görbék egyenlete derékszögû
koordináta-rendszerben a következő: ahol a és b két különböző
paraméter (tetszőleges konstansok), melyek a görbe két féltengelyének hosszát
jelentik, n pedig egy tetszőleges pozitív valós szám. A függőleges
zárójelek azt jelzik, hogy mindkét törtnek az abszolút értékét vesszük, vagyis
nem vagyunk tekintettel az előjelükre. (A későbbiekben megadott képletek egy
részénél hiányzik az abszolútértékjel, de ott is az abszolút értékkel
dolgozunk.)
Amikor n = 2, akkor x-nek és
y-nak azok a valós értékei, melyek kielégítik az egyenletet (modern
kifejezéssel élve a „megoldáshalmaz"), egy olyan ellipszis pontjait határozzák
meg, melynek középpontja a koordináta-rendszer origójában van. Ha n
helyére 1 és 2 közötti számot írunk, akkor minél közelebb vagyunk az 1-hez,
ovális alakzatunk annál hegyesebben kanyarodik (Piet Hein „szubellipszisek"-nek
nevezi ezeket az alakzatokat). Amikor n= 1, akkor paralelogrammát kapunk.
Ha nkisebb, mint 1, akkor konkáv görbék alkotják a négy oldalt, melyek
görbülete annál nagyobb, minél közelebb van a 0-hoz. Ha ntart 0- hoz,
akkor alakzatunk két egymást metsző szakasszá fajul.
Ha 2-nél nagyobb n-eket is megengedünk,
akkor ovális alakzatunk „oldalai" egyre jobban kisimulnak, egyre jobban fog
hasonlítani egy téglalaphoz - valójában a határgörbe egy téglalap, ha
ntart a végtelenhez. Vajon melyik görbe nyújtja ezek közül a
legkellemesebb látványt?
1. ábra.
Koncentrikus
szuperellipszisek | |
| Piet Hein az
n= 2 1/2 mellett döntött. Komputer segítségével kiszámolták 400pont
koordinátáit 15 vagy még több tizedesjegy pontossággal, több különböző
méretben megrajzolták a pontos görbét ugyanazzal a magasság-szélesség
aránnyal (a Stockholm központjában levő üres tér arányainak megfelelően).
Az alakzatok különösképpen kielégítőnek bizonyultak, sem túl kerekek, sem
túl szögletesek nem voltak, kellemes keverékét nyújtották az ellipszis,
ill. a téglalap bájának. Ráadásul ezek a görbék jól egymásba ágyazhatók,
és mint az 1.és 2.ábrán látható, a koncentrikusan
elhelyezkedő ovális alakzatok a harmónia és a párhuzamosság érzetét
közvetítik. Piet Hein az összes olyan görbét, ahol a kitevő nagyobb 2-nél,
„szuperellipszis"- nek nevezi. Stockholm azonnal elfogadta a 2 1/2
kitevőjû szuperellipszist új centrumának alapmotívumául. Ha egyszer a
teljes centrum elkészül, bizonyára a Svédországba látogató turisták egyik
legvonzóbb látnivalója lesz (a matematikusok számára biztosan!). A nagy
szuperelliptikus medence máris olyasfajta szokatlan matematikai
jellegzetességgel ruházza fel Stockholmot, mint St.Louisban a városkép
meghatározó elemének számító, láncgörbe alakú hatalmas betonív.
|
2. ábra. A
stockholmi föld alatti éttermek és a felettük levő
medencék terve | |
| Időközben
Piet Hein szuperellipszise más lelkes felhasználóra is talált Bruno
Mathsson, a jól ismert svéd bútortervező személyében, aki először
különféle szuperelliptikus íróasztalokat tervezett, melyek számos helyen
fellelhetők svéd üzletemberek irodáiban, és amelyeket azóta
szuperelliptikus asztalok, székek és ágyak követtek. (Kinek van szüksége a
sarkokra?) Dán, svéd, norvég és finn gyártók fordultak Piet Heinhez
különböző derékszögû-kontra-kerek problémák megoldásáért, aki évekig
dolgozott szuperelliptikus bútorokon, edényeken, tálcákon, lámpákon,
evőeszközökön, textilmintákon és hasonlókon. Az asztalokban, székekben és
ágyakban Piet Hein egy másik találmánya is testet öltött: szokatlanul
kapcsolódó lábak, melyek igen könnyen szerelhetők fel ésle.
„A szuperellipszis éppolyan meggyőzően
egységes, mint a kör, csak kevésbé magától értetődő, kevésbé banális" -
írta cikkében Piet Hein a vezető dán formatervezési és alkalmazott
mûvészeti folyóiratban. (A folyóirat e számának fehér borítóján mindössze
egy egyszerû fekete vonallal megrajzolt szuperellipszis és a görbét
előállító képlet szerepelt.)
|
4. ábra.
Szuperkör és rokongörbék | |
| „A
szuperellipszis több mint egy új divathóbort - folytatja Piet Hein -
kiszabadulás az egyszerûbb első és második hatványok, az egyenesek és a
kúpszeletek kényszerzubbonyából." Megjegyezném, hogy a Piet Hein-féle
szuperellipszis nem tévesztendő össze a felületes hasonlóságot mutató
különféle krumpli alakú görbékkel, melyeket oly gyakran láthatunk, ilyen
például sok tévékészülék képernyője. Ezek ritkán többek, mint különböző
ívekből összeillesztett ovális alakzatok, nincs olyan egyszerû képletük,
mely a görbe tetszetős egységességét garantálná.
Ha egy ellipszis tengelyei egyenlők,
akkor az nyilván kör. Ha az x2 + y2 = 1 köregyenletben a 2
kitevőt nagyobb számmal helyettesítjük, akkor a kör átalakul egy olyan
görbévé, amit Piet Hein „szuperkör"-nek nevez. 2 1/2-nél valódi
„négyzetesített kör"-t kapunk, abban az értelemben, hogy mûvészien
testesíti meg a középutat a két véglet között. Azxn+ yn = 1
általános egyenletû görbék változását mutatja a 4. ábra, ahogy
n-et növeljük 0-tól végtelenig. Ha a görbéket egyenletesen
megnyújtanánk valamelyik tengely mentén (egy affin leképezést hajtanánk
végre), akkor olyan görbecsaládot kapnánk, melynek egy ellipszis,
szubellipszisek és szuperellipszisek lennének a tagjai.
|
Ugyanígy megnövelhetjük a kitevőt a gömbök és
ellipszoidok hasonló térbeli egyenleteiben, hogy - Piet Hein elnevezésével élve
- „szupergömböket" és „szuperellipszoidokat" kapjunk. Ha a kitevő éppen 2 1/2,
akkor a kapott testek olyan gömböknek, ill. ellipszoidoknak tekinthetők, melyek
félútig jutottak el a kockává, vagy téglatestté válásban.
A három különböző tengellyel rendelkező valódi
ellipszoid egyenlete ahol a, b és c különböző paraméterek, melyek
a féltengelyek hosszát jelentik. Ha a három paraméter egyenlő, akkor a kapott
alakzat gömb. Ha csak kettő egyenlő, akkor „forgási ellipszoid"-nak nevezett
felület, melyet úgy kaphatunk, hogy egy ellipszist megforgatunk valamelyik
tengelye körül. Ha a hosszabbik tengelye körül forgatjuk meg, akkor az eredmény
egy hosszúkás gömbszerû alakzat - egyfajta tojás, melynek a forgástengelyre
merőleges keresztmetszetei körök.
Ha elkészítjük egy ilyen hosszúkás gömb szilárd
modelljét valamilyen egyenletes sûrûségû anyagból, akkor kiderül, hogy semmivel
nem állítható könnyebben a csúcsára, mint egy tyúktojás, hacsak nem alkalmazzuk
rá a rendszerint Kolumbusznak tulajdonított trükköt. Kolumbusz miután felfedezte
Amerikát, azt gondolva, hogy Indiába jutott el és ezzel bizonyította, hogy a
Föld gömbölyû, 1493-ban tért vissza Spanyolországba. Barcelonában egy díszebédet
rendeztek a tiszteletére. Girolamo Benzoni Az Újvilág története (1565.
Velence) címû mûvében így írja le a történetet (egy korai angol fordításból
idézem):
„Kolumbusz sok spanyol nemes társaságában
vett részt az ebéden... egyikük szólásra emelkedett: »Kristóf úr, ha ön nem
jutott volna el Indiába, itt Spanyolországban akkor sem volnánk híján olyan
embernek, aki megkísérelte volna ugyanazt, amit ön tett, hiszen a mi országunk
bővelkedik nagy emberekben, akik egyaránt járatosak a kozmográfiában és az
irodalomban. « Kolumbusz semmit nem válaszolt e szavakra, hanem hozatott magának
egytojást, amit letett az asztalra, majd így szólt: 'Uraim, bármelyikükkel
hajlandó vagyok fogadni, hogy nem tudja úgy a csúcsára állítani ezt a tojást,
ahogy én, puszta kézzel, minden támaszték nélkül.' Mindnyájan megpróbálták, és
senkinek nem sikerült a csúcsán megállítania. Miután a tojás körbement és
visszajutott Kolumbusz kezébe, ő hozzátette az asztalhoz, és az megállt, mivel
az ütéstől kissé behorpadt a csúcsa. Amitől is mindnyájan zavarba jöttek, mert
megértették, hogy mit akart mondani: hogy miután valaki megtette, már mindenki
tudja, hogy hogyan lehet megcsinálni."
Lehet, hogy a történet igaz, de egy gyanúsan
hasonló eseményt ír le 15 évvel korábban Giorgio Vasari, nagy sikert aratott
A legkiválóbb festők, szobrászok és építészek élete(1550. Firenze) címû
könyvében. Az ifjú itáliai építész, Filippo Brunelleschi szokatlanul nagy és
súlyos kupolát tervezett a firenzei katedrális, a Santa Maria del Fiore számára.
A város tisztviselői látni szerették volna a modelljét, de ő visszautasította a
kérést, „felajánlva inkább [...] hogy akárki is legyen az, aki egy sima
márványlapon fel tud állítani egy tojást, az építhesse meg a kupolát, mivel ily
módon mindenki bizonyíthatja képességeit. Így aztán fogtak egy tojást, és az
összes mester igyekezett felállítani, de egyik sem találta meg a módját. Ezután
Filippo, akit felszólítottak, hogy most állítsa fel ő, könnyedén felkapta a
tojást, csúcsával hozzáütötte a márványlaphoz, és az megállt. A mesteremberek
tiltakoztak, mondván, hogy ezt ők is meg tudták volna csinálni; mire Filippo
nevetve azt válaszolta, hogy a kupolát is meg tudták volna építeni, ha látták
volna a modelljét, vagy a tervét. Ezzel eldőlt, hogy őt kell megbízni a munka
végrehajtásával."
3. ábra.
Szupertojás fából, bármelyik csúcsára állítva
stabil | |
| A történetnek
van még egy csattanója. Amikor végül elkészült a nagy kupola (sok-sok
évvel később, de évtizedekkel Kolumbusz első útja előtt), az alakja éppen
olyan volt, mint egy fél tojás, melyet a csúcsánál belapítottak.
Hogy mi köze van mindennek a
szupertojásokhoz? Nos, Piet Hein (mellesleg ő hívta fel figyelmemet a
Kolumbuszés Brunelleschi-féle történet forrására) felfedezte, hogy a 2
1/2-es kitevőjû szupertojás szilárd modellje - valójában
bármilyenkitevőjû szupertojás, ha a szélességéhez képest nem túl
magas - könnyedén megállítható a csúcsán, bármiféle gyanús trükk nélkül!
És tényleg, pufók fa és ezüst szupertojások tucatjai állnak fegyelmezetten
és megbízhatóan a csúcsukon Skandinávia-szerte.
Figyeljük meg a 3. ábrán látható,
fából készült szupertojást, melynek kitevője 2 1/2, magasság-szélesség
aránya pedig 4:3. Úgy látszik, mintha fel kellene dőlnie, de nem. A
szupertojásnak ez a kísérteties stabilitása (mindkét csúcsán) a
szuperelliptikus egyensúly szimbólumának is tekinthető a derékszögû és a
kerek között, ami pedig jól jelképezi az egyes emberek szemléletmódjában
megvalósuló egyensúlyt, mint például Piet Heinében, aki oly sikeresen
találta meg a középutat a C. P. Snow-féle „két kultúra" között.
|
Függelék
Az |x/a|n + |y/b|n
= 1 képlettel meghatározott síkgörbecsaládot elsőként Gabriel Lamé 19.
századi francia fizikus ismerte fel és tanulmányozta, aki 1818- ban írt róluk.
Francia nevük courbes de Lamé; németül Lamesche kurven. Agörbék
algebraiak, ha n racionális, transzcendensek, ha nirracionális.
Ha n= 2/3 és a= b(4.
ábra), a görbe egy asztroid. Ilyen görbét ír le egy kör kerületén levő pont,
ahol a kör sugara a negyede vagy háromnegyede egy nagyobb kör sugarának, ha a
kisebb kör belülről érintve azt végiggördül a nagyobb kör kerülete mentén.
Solomon W. Golomb hívta fel a figyelmet arra, hogy ha n páratlan, és elhagyjuk
az abszolútérték-jeleket a Lamé-görbék képletében, akkor olyan görbecsaládot
kapunk, melynek az n=3 esethez tartozó nevezetes görbe is tagja. William
Hogen azt írja, hogy ő is és más mérnökök is gyakran tervezik az országutak
kanyarjainak ívét olyan alakúra, mint a 2,2-es kitevőjû Lamé-görbék. Azt mondja,
hogy a harmincas években ezeket „2,2-es ellipszisek"-nek nevezték.
Ha valamilyen fizikai objektum megtervezéséhez
használjuk a szuperellipsziseket (olyan Lamé-görbék, melyek kitevője nagyobb
2-nél), akkor persze a kitevő és az aés bparaméterek a
körülményeknek és az igényeknek megfelelően változhatnak. A stockholmi
városközpont esetében Piet Hein n= 2 1/2-es kitevőt, és olyan
paramétereket használt, melyekre a/b = 6/5. Néhány évvel később Gerald
Robinson torontói építész egy peterborough-i (Toronto egyik külvárosa)
bevásárlóközpont parkolóházának megtervezése során alkalmazott szuperellipszist.
A kívánatos hosszúság - szélesség arány a/b= 9/7 volt. Az arány
ismeretében egy közvélemény-kutatás azt mutatta ki, hogy a megkérdezettek
szerint az tûnt a legkellemesebb alakú szuperellipszisnek, melynek a kitevője
kicsit nagyobb mint 2,7. Ennek alapján lett a kitevő e (hiszen e =
2,718...). Az,hogy Robinson az eszámot használta kitevőnek, írja Norman
T. Grideman a Lamé-görbékről szóló ismeretterjesztő cikkében, azzal a
következménnyel járt, hogy a görbe minden pontja a tengelyekkel való négy
metszéspont kivételével transzcendens.
Az olvasók más érdekes paraméterekre is
felhívták a figyelmet. J. D. Turner szerint jó középutat kapunk a két véglet, a
kör és a négyzet (vagy a téglalap és az ellipszis) között, ha a kitevőt úgy
választjuk meg, hogy a kapott alakzat területe pontosan középen legyen a két
véglet között. D. C. Mandeville úgy találta, hogy a kör és a négyzet területének
átlagához tartozó kitevő olyan közel van a p- hez, hogy felmerül a kérdés, hogy
nem pont p-e? Sajnos nem. Norton Black egy komputer segítségével kiszámította,
hogy a szóban forgó érték hajszálnyival nagyobb 3,17-nél. Turner egy olyan
középutat is ajánlott az ellipszis és a téglalap között, ahol a kitevő alkalmas
megválasztásával azt érjük el, hogy a görbe átmenjen annak a szakasznak a
felezőpontján, ami a téglalap csúcsát köti össze a neki megfelelő
ellipszisponttal.
Turner és Black egyaránt javasolta, hogy
kombináljuk a szuperellipszist az esztétikailag kellemes „arany téglalappal",
vagyis válasszuk az a/b arányt az aranymetszés arányának. Turner
szavazatát a legtetszetősebb szuperellipszisre az az ovális görbe kapta, melynek
paraméterei: a/b= aranymetszés, n= e. Michel L. Balinski és
Philetus H. Holt III egy a New York Times1968. egyik decemberi számában
(a napot nem jegyeztem meg) megjelent levelében egy n=2 1/2 kitevőjû
arany szuperellipszist javasolt egy párizsi tárgyalóasztal legmegfelelőbb
alakjául. Akkoriban a vietnami béketárgyalásokra készülve a tárgyalóasztaluk
alakjáról vitatkoztak a diplomaták. Hanem sikerül egyetértésre jutni az
asztalról, írta Blinski és Holt, akkor be kellene zárni a diplomatákat egy nagy,
üreges szupertojás belsejébe, és azt addig rázni, míg „szuperelliptikus
egyezség"- re nem jutnak.
A Sergel tér, vagy Sergel Torg, ahogy
Svédországban nevezik és a Szuperellipszis Plaza az utcai szinten a szökőkutas
medencével már megépült. A föld alatti Piet Hein-árkádsor az üzletekkel és az
étteremmel szintén elkészült.
A szupertojás egy általánosabb,
szuperellipszoidnak nevezhető testfajta speciális esete. A szuperellipszoid
egyenlete:
Ha a= b= c,akkor a test
egy szupergömb, melynek alakja a gömb és a kocka között változik a kitevő
változtatásával. Ha a= b,akkor a test keresztmetszetei
szuperkörök, egyenlete:
A kör alakú keresztmetszettel rendelkező
szupertojások egyenlete:
Amikor a szuperellipszisről szóló cikket írtam,
úgy gondoltam, hogy bármilyen szilárd anyagból készült szupertojás, melynek
kitevője nagyobb, mint kettő és kisebb, mint végtelen, a csúcsára állítva
egyensúlyi helyzetben lesz, feltéve, hogy a magassága arányaiban nem haladja meg
túlságosan a szélességét. Egy olyan szilárd szupertojás, melynek végtelen nagy a
kitevője, egy egyenes henger lenne, ami elvileg nyilván megállna az alapján,
függetlenül attól, hogy a magassága hányszor nagyobb, mint a szélessége. De a
végtelen alatt maradva, szemléletesen világosnak látszott, hogy minden kitevőhöz
tartozik egy kritikus arány, amit átlépve instabillá válik a tojás. Valójában
még a következő bizonyítást is közzé tettem arról, hogy tényleg ez a helyzet:
Ha egy tojás S súlypontja a tojás
csúcspontjához tartozó simulógömb C középpontja alatt van, akkor a tojás
egyensúlyban lesz. Azért lesz az egyensúly stabil, mert akárhogy billentjük ki a
tojást, a súlypontja magasabbra kerül. Ha az S pont a C felett van, akkor a
tojás instabil, mert alegkisebb billentés is alacsonyabbra viszi a súlypontot.
Hogy mindez világos legyen, tekintsük először az 5. ábra bal szélén látható
gömböt. A gömb belsejében az S és a C egybeesik, mindkettő megegyezik a gömb
középpontjával. Bármilyen 2-nél nagyobb kitevőjû szupergömb esetén, ahogy ez
balról a második rajzon látható, a C pont az S felett lesz, mert a szupergömb
alja kevésbé görbül. Minél nagyobb a kitevő, annál kisebb az alap görbülete, és
annál magasabban van a C pont.
Most tegyük fel, hogy a szupergömböt
egyenletesen megnyújtjuk függőleges tengelye mentén, hogy forgási
szuperellipszoidot, vagy ahogy Piet Hein nevezi, szupertojást kapjunk. A nyújtás
során C süllyed, Semelkedik. Nyilván lennie kell egy olyan X pontnak, ahol C és
S egybeesik. E kritikus pont elérése előtt - mint az balról a harmadik rajzon
látható - a szupertojás stabil. Túl ezen a ponton a szupertojás instabil (jobb
szélső rajz).
5. ábra. Az
instabil szupertojásokra vonatkozó hamis bizonyítást
szemléltető rajzok CC helyett C CG
helyett S | |
| C. E. Gremer
nyugalmazott tengerészeti parancsnok volt sok más olvasót megelőzve az
első, aki tudatta velem, hogy a bizonyítás hibás. A szemléletes kép
ellenére a csúcsponthoz tartozó simulógömb középpontja bármilyen
szupertojás esetén végtelen magasan van! Ha növeljük is a szupertojás
magasságát, miközben a szélességét megtartjuk, a csúcspontban a görbület
„lapos" marad. A német matematikusok úgy is hívják ezt a pontot, hogy
flachpunkt. A szuperellipszis két csúcspontja is hasonló
flachpunkt. Más szavakkal, elvileg minden szupertojás stabil,
függetlenül a magasság-szélesség arányától! Ahogy persze egy szupertojás
egyre magasabbá és vékonyabbá válik, van egy kritikus arány, ahol a
feldöntéséhez szükséges kibillentés mértéke olyan közel kerül a nullához,
hogy olyan tényezők, mint az anyag egyenetlenségei, a felület hibái,
rezgések, légáramlatok stb., gyakorlatilag instabillá teszik. De ideális
esetet feltételezve, matematikai értelemben nincs kritikus
magasság-szélesség arány. Piet Hein megfogalmazása szerint elvileg
akárhány szupertojást, melyek szélessége egy hüvelyk, magassága pedig
akkora, mint az Empire State Building, egymás tetejére állítva
kiegyensúlyozhatunk, nem fognak ledőlni. Annak kiszámítása, hogy egy adott
szupertojás pontosan mekkora „dőlési szög" esetén nem fogja már
visszanyerni az egyensúlyát, bonyolult differenciálszámítási feladat, de
számos olvasó megbirkózott vele.
Ha már tojások kiegyensúlyozásáról
beszélünk, az olvasók talán nem tudják, hogy sima felületen szinte minden
tyúktojás megállítható a laposabb csúcsán, csak türelem és biztos kéz kell
hozzá. Azsemmit nem használ, ha először a tojás rázásával megpróbáljuk
kipukkasztani a sárgáját. Izgalmasabb és bûvésztrükként is bemutatható a
következő eljárás, mellyel a hegyesebb csúcsán is megállítható a
tojás. Titokban szórjunk kevés sót az asztalra, ezen egyensúlyozzuk ki a
tojást, aztán mielőtt odahívnánk a nézőket, óvatosan fújjuk el a
felesleges szemcséket. A tojást megtartó néhány maradék szemcse nem
látható, különösen ha a felület fehér. Valamilyen különös okból,
tyúktojásoknak a laposabb csúcson való kiegyensúlyozása Kínában egyfajta
népőrületté vált 1945-ben - legalábbis a Life1945. április 9-én
megjelent képes beszámolója szerint.
A világ legnagyobb, acélból és
alumíniumból készült szupertojását, amely majdnem egy tonna súlyú,
Glasgowban, a Kelvin Hall mellett állították fel 1971 októberében, Piet
Hein látogatásának tiszteletére, aki egy a modern lakásokról rendezett
kiállításon mondott beszédet. A szuperellipszis kétszer is feltûnt dán
postabélyegeken: 1970-ben a Bertel Thorvaldsen tiszteletére kiadott kék
kétkoronáson, és 1972-ben egy karácsonyi pecséten, mely a királynőt és
férjét ábrázolta.
|
Különféle méretû és anyagú szupertojások
világszerte kaphatók, szokatlanabb ajándéktárgyak eladására szakosodott
üzletekben. Kisméretû, tömör acéltojásokat árulnak, „üzletemberek játéka" néven.
A legjobb mutatvány, amire alkalmasak az, hogy megállítjuk az egyiket a csúcsán,
majd egy gyengéd lökéssel megpróbáljuk elérni, hogy egy vagy két, vagy több
bukfencet vessen, mielőtt ismét megállna valamelyik csúcsán. Üreges, speciális
folyadékkal töltött szupertojásokat árulnak, melyek jégkocka helyett
használhatók italok lehûtésére. Nagyobb méretû szupertojásokat terveznek
cigarettatartónak. Drágább, pusztán dísztárgyként használható szupertojásokat is
gyártanak. Arra vonatkozó felvilágosításért, hogy miként lehet akár
szupertojáshoz, akár szuperellipszis alakúra tervezett bútorokhoz, edényekhez,
lámpákhoz és más termékekhez hozzájutni, az olvasók évekig bombázták leveleikkel
a Piet Hein Information Centert (Finsenvej 33, 2000Copenhagen F, Dánia).
Fordította: TÖRÖK JUDIT